Dzień liczby PI

14 marca 2019r. w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Liczby Pi. Dzień ten przypada na 14 marca, ponieważ najczęściej stosowane przybliżenie liczby Pi to 3,14.

Datą tą w USA zapisuje się 3.14 (miesiąc, dzień). W 1988 roku w tym właśnie kraju w Muzeum Nauki Exploratorium w San Francisco odbyły się pierwsze obchody Liczby Pi i są powtarzane co roku.
Dla tych, którzy nadal nie wiedzą ∏ – Pi to stosunek długości obwodu koła do długości jego średnicy. Zwykle zapamiętuje się Pi jako 3,14. Ale liczba Pi ma nieskończenie wiele miejsc po przecinku, a kolejność cyfr wydaje się całkiem przypadkowa. Liczba Pi jest jedną z pierwszych odkrytych przez człowieka liczb niewymiernych i nie da się jej przedstawić ani pod postacią skończonej liczby, ani jako wynik dzielenia dwóch liczb.

W naszej szkole w ramach tego święta:
– na lekcjach matematyki została pokazana prezentacja multimedialna o liczbie „pi”,
– na korytarzu powstała gazetka zawierająca różne ciekawostki o liczbie „pi” oraz rozwinięcie liczby pi do 180 miejsc po przecinku,
– odbyły się konkursy :

• konkurs „Pi wyrazy” czyli szukamy takich wyrazów, w których ukryta jest sylaba „pi” (np. pieniądz, pieszy, pierwiosnek). W tej konkurencji zwycięską drużyną były uczennice klasy 1TFd Aleksandra Tomczak i Kinga Milczarek, drugie miejsce zdobyli Patrycja Bednarek i Dawid Fabiniak z klasy 2TIb, a trzecie należało do Małgorzaty Brzeskiej i Andżeliki Młynarskiej z klasy 1TIb oraz Natalii Cieślak i Kingi Łukawskiej z klasy 1TKa.

• konkurs – „Krzyżówka matematyczna” : wygrały jednocześnie dwie drużyny: Piotr Białkowski i Miłosz Łyczywek klasa 1TIb oraz Sebastian Bańburski i Michał Dworecki klasa 2TIb.

Tego dnia cała społeczność szkolna została poczęstowana ciasteczkami ozdobionymi lukrową liczbą „pi”. Celem wydarzenia było popularyzowanie matematyki i przełamanie niechęci do tego przedmiotu. Udowodniliśmy wszystkim, że matematyka, to nie tylko trudne zadania, “suche liczby” i abstrakcyjne figury, ale również znakomita zabawa i pasjonująca przygoda.

Mamy nadzieję, że tego dnia każdy uczeń znalazł dla siebie coś interesującego. Nawet na tak poważną naukę, jaką jest matematyka, warto czasem spojrzeć z lekkim przymrużeniem oka. Święto matematyki niewątpliwie miało walory dydaktyczne, ale to także ciekawy sposób uatrakcyjnienia naszego szkolnego życia, a więc… przyjemne z pożytecznym!